Een origineel concept bedenken en het idee rondom jouw foodtruck realiseren is een eerste stap. Maar daarna is het nog belangrijk dat je ook klanten trekt. Daarom is het ook aan te raden om voldoende aandacht en tijd te besteden aan de promotie van je mobiele restaurant. Want zoals je weet zijn foodtrucks hartstikke populair en heb je wat dat betreft behoorlijk wat concurrenten. Er zijn een aantal slimme manieren om op te vallen bij jouw doelgroep.
Online vindbaarheid en social media
Internet speelt een grote rol in het hedendaagse leven; we zoeken informatie op via zoekmachines, bestellen producten online en vinden diensten en bedrijven via de digitale snelweg. Daarom is het ook belangrijk dat informatie over jouw foodtruck online te vinden is. Maak een website (of laat deze maken door een specialist) waar je laat zien wie het gezicht achter de foodtruck is, welke smakelijke gerechten je maakt en natuurlijk een agenda met een overzicht op welke festivals je de komende tijd te vinden bent. Daarnaast is het verstandig om ook gebruik te maken van social media zoals Facebook en Instagram. Op deze manier kan je niet alleen op een leuke manier in contact komen met je doelgroep, maar ook nieuwtjes delen (bijvoorbeeld wanneer er een nieuw gerecht op de kaart komt) en winacties opzetten.
Op locatie
Op het festival zelf wil je natuurlijk ook opvallen om bezoekers naar jouw foodtruck te krijgen. Bekende promotiematerialen zijn flyers, brochures en vlaggen. Je kan personeel inhuren of familie of vrienden een dagje voor je laten werken en vragen of zij flyers voor je uit willen delen. Check van tevoren wel even bij de organisatie of dit is toegestaan. Zorg daarnaast dat er ook echt iets leuks op de folder staat, zoals een kortingscode. Wie je bent en welke gerechten je maakt ziet het publiek zelf al wanneer ze langs je foodtruck lopen.
Daarnaast is het handig als je publiek al vanaf een afstand kan zien waar je staat, zodat ze niet lang hoeven te zoeken. Gebruik hiervoor vlaggen. Plaats niet alleen een paar boven je foodtruck, maar ook laag bij de grond. Hiervoor kan je beachvlaggen gebruiken. Deze vlaggen hebben een opvallende vorm en kunnen wel tegen een flinke windvlaag, zodat ze zelfs met slecht weer overeind blijven staan.
Kom je foodtruck uit
Voeg op de locatie nog iets extra’s toe, zodat het publiek je niet snel zal vergeten. In je foodtruck kunnen ze zien hoe jij het eten maakt, maar kom ook eens je mobiele restaurant uit om het eten te bereiden. Er zijn bijvoorbeeld ondernemers die spareribs garen op hout. Niet alleen heel interessant om te zien voor de passerende foodies, de heerlijke geuren en de zichtbare passie waarmee jij het eten staat te bereiden zal zeker zorgen dat ze niet kunnen wachten om je culinaire hoogstandjes te proeven.