Foodtrucks zijn op het moment ontzettend populair; tijdens festivals halen mensen graag een lekkere hap bij deze mobiele keukens. Er zijn zelfs wereldwijd een aantal evenementen en foodfestivals te vinden die helemaal in het teken staan van deze trucks. Dus droom je al jaren van het lekkerste eten bereiden op de mooiste plekken van de wereld? Dan is het nu hét moment om het idee van jouw foodtruck te realiseren. Maar hoe zorg jij nou dat je opvalt tussen al jouw concurrenten?
Bedenk een uniek concept
Voordat je gaat beginnen met de realisatie, is het belangrijk om nog even kritisch te kijken naar jouw concept. Want om klanten aan te trekken, moet je natuurlijk wel opvallen. Ben je van plan om friet te verkopen? Dat is niet heel erg uniek. Maar wel als je ander soort friet gaat bereiden in je foodtruck. Tegenwoordig hechten steeds meer mensen waarde aan bewust en gezond eten. Overweeg daarom eens friet en andere snacks van groenten te maken.
Een ander manier om op te vallen bij het publiek is door een soort van gimmick toe te voegen aan je concept. Er zijn bijvoorbeeld foodtrucks waar hele knappe mannen snacks bereiden waar vooral veel chocolade aan te pas komt. Terwijl de vrouwen wachten, flirten de mannen met ze. Nu zeggen wij niet dat je de hele dag moet gaan knipogen naar je klanten, maar wellicht krijg jij nu een idee om het publiek te vermaken terwijl je aan het koken bent.
Comfortabel koken
Lange rijen voor je foodtruck, omdat je gerechten zo populair zijn: dat is waar je naar streeft. Maar als deze rijen zo lang zijn omdat het publiek heel erg lang moet wachten op het eten, dan is dat niet zo’n goed teken. Investeer daarom in goed keukengerei, zodat je comfortabel kunt koken in je foodtruck. Denk hierbij ook aan handige tools zoals een automatische blikopener om de verpakking snel open te kunnen krijgen.
Goodies en social media
Om jezelf neer te zetten als merk, is het verstandig om naast je kookkunsten ook nog een stapje extra te zetten. Zorg dat je goed te vinden bent op social media, laat aan je volgers zien wie je bent, deel af en toe een recept of maak een leuk filmpje en reageer ook op de reacties die je via deze weg krijgt. En deel natuurlijk de agenda waar je de komende tijd allemaal te vinden bent. Verder is het altijd een goed idee om passende goodies uit te delen waar het logo van jouw rijdende restaurant op staat. Denk goed na wat er bij jouw onderneming past of brainstorm met familie, vrienden, klanten of een grafisch vormgever voor inspiratie.